Af Erling Jensen, redaktør Stammeforeningen i Danmark

For halvandet år siden kom der en periode, hvor Rasmus Balsby, 13 år, stammede meget, og han tog selv initiativ til igen at få stammebehandling. Det var i slutningen af 6. klasse, hvor Rasmus gik på Ådalsskolen i Esbjerg, en skole med klasser op til med 6. klasse. At Rasmus fra 7. klasse skulle flytte til overbygningsskolen, Sønderrisskolen, var afgørende for hans beslutning. Han følte et behov for hjælp, nu hvor han skulle møde en masse nye drenge og piger, fortæller Pernille Kjærgaard, Rasmus’ mor.

– Da Rasmus begyndte på Sønderrisskolen i 7. klasse, havde vi et møde med afdelingslederen, hvor vi fortalte, at Rasmus stammede. Afdelingslederen var overrasket, for hun havde slet ikke bemærket, at Rasmus stammede. Rasmus har heller ikke store blokeringer, men kan nogen gange tale meget hurtigt, så han snubler over ordene, fortæller Pernille Kjærgaard videre.

Begyndte at stamme som fireårig

Da Rasmus var fire år kunne han snuble over ordene, når han blev ivrig, men han var faktisk ligeglad med, at han stammede. Vi tog dog gerne mod et tilbud om, at Rasmus sammen med jævnaldrende børn kunne komme på 1-2 ugers stammeskole i Esbjerg, fortæller Pernille Kjærgaard.

– En taxa kom og hentede mig, og vi havde en sjov uge med en del forskellige øvelser, fortæller Rasmus.

Vi har fået oplyst, at stammen hos 30-40 procent af de børn, som i fire-års alderen begynder at stamme, skyldes, at de har fået en lidt sen start med at tale, og det kan være årsagen til, at Rasmus som fireårig begyndte at stamme, fortæller Pernille Kjærgaard.

Da Rasmus kom i 0. klasse og frem til og med 3. klasse, deltog han i stammebehandling. Han fortæller, at han hos talepædagogen lærte at tale langsomt, så han kunne styre ordene, og ikke skulle føle sig hæmmet af sin stammen. Der var en pause i stammebehandlingen i 4. og 5. klasse, men som nævnt tog han i slutningen af 6. klasse initiativ til igen at få stammebehandling.

Nu hvor Rasmus går i 7. klasse mødes han med Magda, talepædagogen, hver 3.-4. måned. Cirka en halv time, hvor der bliver talt om, hvordan det går.

Rasmus har en storebror Jonas på 17 år, der ikke stammer, og hans forældre stammer heller ikke, men for en måned siden fik han oplyst, at farfaderen har stammet. Rasmus har dog ikke talt med ham om det endnu.

Rasmus og familie har været medlem af Stammeforeningen i tre år. Sammen med faderen Martin deltog Rasmus i formødet til generalforsamlingen den 21. april på Hotel Pejsegården i Brædstrup.

Det var ellers dagen før, at Rasmus skulle konfirmeres, men familien syntes, at det er væsentligt at følge med i, hvad der sker i Stammeforeningen. Så selv om der var travlhed med forberedelserne til den store konfirmationsfest, fandt Rasmus og hans far tid til at deltage i arrangementet.

– Vi synes, at Stammeforeningen gør meget for de unge, der har problemer med stammen. Endnu har Rasmus ikke deltaget i ungdomstræf, og desværre kan Rasmus heller ikke i år deltage i træffet på Bornholm til sommer, da det kolliderer med vore ferieplaner, men vi håber, at det kan lykkes næste år, fortæller Pernille Kjærgaard.

Rasmus er en ivrig fodboldspiller. Der bliver trænet to gange i ugen og så kamp i weekenden. Han er midtbanespiller og har spillet fodbold siden fireårs-alderen.

Rasmus synes, at det er sjovt at spille på computeren sammen med kammeraterne.