Midtvejs i frisøruddannelsen lykkedes det ikke for Michelle Kristensen at skaffe sig en praktikplads. Hun blev smidt ud af uddannelsen, da det medførte ekstra udgifter for skolen, når praktikken skulle foregå på skolen, der desværre også vurderede, at Michelles stammen var et problem!

Af Erling Jensen, redaktør Stammeforeningen i Danmark.

– Naturligvis blev jeg meget ked af, at skolen var indstillet på at smide mig ud af uddannelsen. Jeg var jo glad for det kommende frisørarbejde, og det var jo ikke kun mig, der syntes, at det kan være svært at finde en praktikplads. En medstuderende blev også smidt ud, og hun havde desværre ikke overskuddet eller muligheden for at gøre noget ved det, så hun kom ikke i gang igen med uddannelsen, fortæller Michelle, der i dag er 25 år. Hun kan nu glæde sig over at være ansat i den landsdækkende frisørkæde ”Frisør hos Peter”, der bl.a. har en salon i Horsens.

At Michelle Kristensen blev genoptaget på AARHUS TECH skyldes, at hendes forældre, Conni og Jens Kristensen ikke gav op, men fik et møde med skolen. – Vi fik en samtale med studievejlederen, og noget overraskende fik vi på skrift, at skolen vurderede, at det var et problem, at Michelle stammer, fortæller Jens Kristensen, der nu blev meget motiveret for at gøre noget ved det. Jens Kristensen kontaktede Hermann Christmann, der var formand for Stammeforeningen i Danmark og er kendt for at være inde i alle paragraffer vedrørende stammen. I løbet af nogle dage modtog AARHUS TECH et brev, hvor Hermann Christmann dokumenterede, at skolen ikke midtvejs i uddannelsen kunne annullere aftalen og slet ikke fordi, at Michelle stammede. AARHUS TECH vidste jo, da Michelle søgte ind på uddannelsen, at hun stammede, og derfor ville det være kontraktbrud, at smide Michelle ud af uddannelsen. Resultatet blev, at Michelle kunne fortsætte sin uddannelse, og hun kunne afslutte sin uddannelse som frisør.

Stammede fra det første ord

Hverken Jens eller Conni stammer. De var derfor opmærksomme, da Michelle stammede allerede, som helt lille – ja hun stammede, da hun skulle sige de første ord. Det var derfor naturligt, at der allerede i vuggestuen, og senere i børnehaven, kom stammeundervisning i gang. Dette blev naturligvis forsat i folkeskolen.

– Der er ikke nogen af vore andre børn, der stammer, og vi har altid været meget motiverede for, at kunne give Michelle den bedst mulige hjælp. Derfor tog vi også kontakt til Stammeforeningen, hvor jeg hurtigt kom med i gruppen, der arrangerede Thurøtræffene for børn op til 13 år. De sidste mange år, har jeg sammen med Bettina Pedersen, haft ansvaret for Bornholmertræffet, for unge i alderen 14-18 år. Det har også været naturligt, at være med i bestyrelsesarbejdet. Både min kone og jeg synes, at det er væsentligt, at vi bakker op om de forskellige aktiviteter, som Stammeforeningen står for. At stamme kan være et problem, men når man først har lært et menneske at kende, der stammer, er det jo ikke noget problem. Man tænker så ikke over stammen, men får et naturligt og godt forhold til det pågældende menneske, lyder det fra Jens Kristensen.

Michelle holder meget at at lave hårpleje .

Ikke noget problem at stamme

Michelle stammer selvfølgelig flere gange i løbet af en arbejdsdag. Både når hun taler med kunderne, og når hun tager imod bestillinger i telefonen. Men hun synes ikke, at det er noget problem. – Mine faste kunder kender mig jo og giver udtryk for, at de efterhånden slet ikke tænker på, at jeg stammer. Væsentligt er jo også, at kunderne synes, at jeg er en dygtig frisør, der er god til at klippe og lave hårpleje. Så er stammen noget sekundært, og jeg er altid glad for at være på arbejde, hvor jeg ikke stammer så meget, som når jeg er hjemme sammen min kæreste, Anders eller min familie. Jeg tror det skyldes, at jeg slapper af, da jeg ikke behøver at skjule min stammen, fortæller Michelle.

Da Michelle blev færdig med frisøruddannelsen som 21 årig, prøvede hun i nogle år at arbejde som pædagogmedhjælper. Et arbejde som hun holdt af, men hun havde mere lyst til at arbejde som frisør igen, og er meget glad over, at være ansat hos: ”Frisør hos Peter”. – Min chef holder til på Sjælland, og han har fuld tillid til, at vi to frisører kan arbejde sammen og være med til at udvikle salonen til en af de attraktive frisørsaloner i Horsens, lyder det fra Michelle Kristensen.

Råd til børn og unge der stammer:

Tro på jer selv og hold jer ikke tilbage. Deltag i stammeundervisning i skolen og søg kontakt til Stammeforeningen og deltag i de forskellige træf. Jeg har selv kun gode erfaringer og minder om turene til Thurø, der var for børn indtil 13 år, og Bornholmertræffet for 14-18 årige unge har altid været årets sommerferie. En uge som jeg har set frem til. For det gode samvær med de andre unge, og naturligvis også, at min far, min bror Michael og jeg har været med til at arrangere de forskellige træf, lyder rådene fra Michelle.

Forældrene kan også få mange gode oplevelser ved at melde sig ind i Stammeforeningen og deltage i træf og her få nogle gode oplevelser, lyder det fra Jens Kristensen, der som 46 årig stadig spiller fodbold og humpede noget rundt, da vi talte sammen. Træningen aftenen før havde givet nogle knubs, men ikke mere end, at han snart er klar igen.