Matias Rasmussen – vinderen af TV2´ ”Danmark har talent” begejstrede nemlig ved, sammen med sin søde kæreste, at deltage i træffet hele weekenden. Lørdag aften underholdt Matias med sine professorterninger og holdt et foredrag for børn og forældre om sit liv med stammen, og han viste hermed børnene, at det ikke er noget problem, at man stammer.

Af Erling Jensen.

I weekenden den 26.-28. august var der familietræf på Langeland for børn op til 13 år, hvor familierne boede i hytter på Emmerbølle Strand Camping. Her var der fælles område, hvor der blev lavet mad, og hvor man spiste sammen. Ægteparrene Heidi & Kim Søgaard Andreassen samt Bettina & Kim Flittner, var arrangører af træffet.

– Det var bestemt noget af et scoop, at Matias deltog i træffet. Børnene havde jo i TV set, hvordan han kunne tryllebinde med sine professorterninger, og ikke mindst, at han med stor charme og overskud kunne overvinde sin største rival – at han stammer. Fortæller Heidi.

– Matias, 24 år er i gang med at uddanne sig til lærer, og for vores børn var det så livsbekræftende,at han ikke var bange for at deltage i ”Danmark har talent” konkurrencen. Han viste, at stammen kan blive en ekstra kvalitet og ikke et handicap, som ødelægger noget. Matias blev herved en rollemodel for vores børn, og træffet på Langeland blev også noget helt særligt.

Lørdag aften underholdt Matias først i et lokale med sine professorterninger og deltog herefter ved bålet,i fællessange og andre aktiviteter. Han holdt foredrag om sit liv med stammen og var på sin søde og charmerende måde, med til, at skabe en fin aftenhygge. Noget som børnene kunne bruge fremover i deres egen udvikling, fortæller Heidi videre, der også nævnte, at Matias slet ikke var klar over, at Stammeforeningen i Danmark eksisterede og derfor selvfølgelig fik en opfordring til at indmelde sig i foreningen, så han kan blive en del af det landsdækkende netværk.

På Langelandstræffet i år deltog 47 deltagere, heraf 22 børn, hvoraf 15 børn fra 5-13 år stammede.

Dog var der kun en enkelt pige-stammer. Heidi & Kim har sammen med Bettina & Kim, været med til at arrangere træffet, flere gange de senere år. Kim & Bettina var arrangør på Langelandstræffet sidste år alene. Året før, i 2014, var der ikke nok tilmeldte til Langelandstræffet, så de få der var tilmeldt Langelandstræffet, kom med på Thurø træffet i stedet. Lucas var med på Thurø og synes det var rigtig godt. Her blev der sejlet i optimistjoller, robåde og klatret i træer, i Svendborg Gorilla Park. Noah var i 2014 og 2015 med på Thurøtræf, som Kim Søgaard Andreassen var med til at arrangere. Heidi og Kim har børnene Noah, 13 år og Julie, 16 år, der begge stammer. De har derfor haft lyst og interesse i, at engagere sig i aktiviteterne i Stammeforeningen i Danmark.

Bettina og Kim Flittner har børnene Lucas, 10 år og storebror Marcus, 13 år, der ikke stammer. Begge ægtepar synes, at det giver meget at lave det frivillige arbejde, og ikke mindst har det stor betydning, at børnene får nogle gode oplevelser, så de kan komme videre med deres stammen.

Weekendens program

Fredag aften var der erfaringsudveksling. Om lørdagen blev der arrangeret en 5-kamp med sækkeløb, kartoffelløb, vandstafet, snørrebåndsspisning og parløb, hvor benene blev bundet sammen. En god gang rundbold, var også med til at skabe et godt sammenhold og weekenden fløj nærmest af sted.

Børnene kunne også hygge sig på egen hånd; ved besøg i poolen, forskellige lege og besøg hos gederne.

I løbet af weekenden deltog børnene ikke i det praktiske arbejde med fx forberedelse og tilberedning af maden, men fik lov til, at være børn. De havde hermed god tid til at lege sammen og deltage i de mange forskellige aktiviteter.

Hvordan deltager man i træffet?

Hele familien (også søskende) deltager aktivt i Langelandstræffet. Det kostede i 2016, 500 kroner ideltagergebyr pr. voksen. De deltagende forældre samt det stammende barn, skal være medlem af FSD for at kunne deltage i træffet.

I årets træf deltog både nye og gamle børn, da det er et populært træf at deltage i.

Se her hvordan Matias Rasmussen tryllebandt dommerne og tilskuerne i ”Danmark har talent” konkurrencen 2016. Jarl Friis Mikkelsen fortæller bl.a., at han også som barn stammede, og han var synlig imponeret over Matias indsats. Komikeren Peter Frødin og de øvrige dommere, Nabiha og Cecilie Lassen var også enormt begejstrede.

Det er ikke noget at sige til, at også deltagerne i Langelandstræffet var enormt begejstrede over, at Matias deltog hele weekenden. Og vi ser frem til, at Matias bliver medlem af FSD.

Herunder kan du se et galleri med billeder fra træffet på Langeland.

Fotografer: Heidi og Bettina.